A következő két, egymással szorosan összefüggő kérdést tettem fel Erzsébetváros polgármesterének, Niedermüller Péternek a tegnapi online fogadóóráján az egykori „bulinegyeddel” kapcsolatban:
(Viszonylag hamar választ is kaptam, kultúrált stílusban, ám, hogy ez a válasz mennyire volt „érdemi”, azt mindenki döntse el maga...)
„Tisztelt Polgármester Úr! Az Ön személyes véleménye érdekelne, Érintett Lakóként, Nem Munkacsoport tagjaként kérdezem, bízom abban, hogy érdemi választ kapok:
1.) Ha a kormány nem korlátozza majd a nyitvatartást, akkor a Reggel 6 órai, vagy akár Nonstop nyitvatartásnak, „tombolós vendéglátóhelyeknek” milyen létjogosultsága van egy kultúrális negyedben, melyektől Tavaly Is Szenvedtek a Lakók, a lényegesen Kevesebb Vendég Ellenére [*] ... (többet tudnék név szerint mondani, hadd ne tegyem most)?
2.) A maximum éjjel 2 órai zárás miért nem elég? A legtöbb hely, ami a lakókat zavaró kocsmatúrákban érdekelt, vagy - hogy a vendégek szemszögéből nézzem - rasszista „face controlt” alkalmaz (a gyakorlatban olykor származás alapján döntenek, kit engednek be) hajnali 5-6 óráig tart nyitva.
Terézvárosban az üzletek többsége 1-2 óráig bezár hétvégén is. Nem lehetne Legalább ezt lemásolni (Tehát, hogy Maximum 2-kor zárjanak a vendéglátóhelyek), ha már az egységes éjféli zárást nem szeretné a kerületvezetés**?”
(**Itt a hangsúly a „HA már”-on van, mert nem változott az álláspontom a „valódi” éjféli záróráról...)
[*] Idáig olvasta a kérdésemet Kovács M. Veronika kommunikációs vezető, a másodikra sajnos nem került sor, tehát csak az elsőre tudott reagálni Niedermüller Péter, a válaszát a korrektség kedvéért teljes terjedelmében, szó szerint idézem:
„Hogy őszinte legyek, kicsit értelmezési nehézségem van ezzel a kérdéssel kapcsolatban, hiszen ugye nálunk van egyfajta közös, a munkabizottság keretein belül elfogadott rendelkezés, amely azt mondja, hogy éjféli záróra van, és éjfél után csak azok a vendéglátóhelyek lehetnek amelyek bizonyos, szigorú kritériumoknak megfeleltek. Ez továbbra is így van, tehát, hogyha oda jutnánk, hogy a kormány mindenféle-fajta korlátozást felold, akkor ez értelemszerűen ismét életbelép, tehát az nincs, ami korábban volt, ezt a rendeletet elfogadtuk, ez a rendelet él, most, a kormányzati rendelkezések értelmében, nyilván nem lehet őket érvényesíteni, dehát most nem is lehet egész éjszaka dorbézolni.”
„MOST [még] nem is lehet egész éjszaka dorbézolni.”
A válaszból az derült ki számomra, hogy a kerület első emberének nincs különösebb kifogása a 0-24-es nyitvatartás ellen, illetve a felelősséget arra a Munkacsoportra hárítja, amelyben erősen felülreprezentáltak a - VII. kerületi működésük szempontjából másfél éve még Niedermüller Péter által sem favorizált - „tombolós vendéglátóhelyek” szavazati joggal rendelkező delegáltjai...
Pedig nem feltétlenül szerencsés az „egész éjszakai dorbézolás”, és az erre lehetőséget biztosító, 200-300-tól kezdődően az akár 1700+ fős kapacitást is elérő, vagy meghaladó, kocsmatúrákban érdekelt, és/vagy stag partys, egyéb garázda külföldi (vagy belföldi) részeg, drogos, őrjöngő vandálok ezreit a városrészre szabadító és/vagy háztömbökkel arrébb is hallható „zenét” ordíttató „szórakozóhelyek” (éjjeli) működése egy kultúrális negyedben, Zsidónegyedben, illetve Lakóövezetben...
A választási ígéretekben egy árva hang sem volt arról, hogy a 0-24-es nyitvatartás „érvénytelenítése” után egy olyan rendeletet fogad el a testület, amely lehetővé teszi ugyanezt és (majdnem) ugyanúgy gyakorlatilag mindenkinek „akár reggel 6-ig”, viszonylag - főleg a nagyobb helyek esetében - könnyen megugorható feltételek teljesítése esetén, amelyek továbbra sem biztosítják a lakók éjszakai pihenését és/vagy könnyen kijátszhatóak.
A 25/2020. (VI.25.) önkormányzati rendeletben foglalt „objektív” kritériumrendszer „szigorúságáról” sokat elmond, hogy a járvány első hulláma után közel 140(!), köztük a zajtérképek alapján kb. minden problémás szórakozóhely, romkocsma, igénytelen itató is megkapta a külön engedélyt a 24 és 6 óra közötti nyitvatartáshoz, amelyek napi szinten, évekig nem hagyták pihenni a lakosokat, és 2020-ban is botrányos körülménynek között működtek.
Egy ilyen „szabályozást” elég merész „éjféli zárórának” titulálni...
A Kritériumrendelet kapcsán is igaz lehet, hogy:
„Az alapjoggal kapcsolatos visszásságot jelent az olyan szabályozás ... amely lehetőséget biztosít ... a folyamatos zavarásra, az éjszakai, hétvégi pihenés megakadályozására.”
- Dr. Fülöp Sándor AJB-állásfoglalásából (Ügyszám: JNO-525-1/2011.)
A maximális nyitvatartási idő (és ezzel összefüggésben a befogadóképesség és egyes vendéglátóhely-üzlettípusok) tekintetében megelőző jelleggel a szigorítás fontos volna már most, hogy még önkormányzati rendeleti úton se legyen biztosított a lehetősége annak a zenés, táncos 0-24-es emberkísérletnek, ami az elmúlt években (ha kisebb intenzitással, de 2020-ban is) éjszakánként „bulinegyed” címszóval folyt - akár szó szerint - a VII. kerület utcáin...
Végül, de nem utolsósorban: a fogadóórán szóba került a labdarúgó EB is, ami problémákat okozhat Belső-Erzsébetváros vonatkozásában a polgármester szerint, és már egyeztettek illetve egyeztetnek a BRFK-val is. Remélhetőleg lesz lehetőség (és szándék is) érdemben korlátozni önkormányzati rendeletalkotás útján az éjszakai nyitvatartást, amennyiben, akár csak a védettségi igazolvánnyal rendelkezőknek, de látogathatóak lesznek egész éjjel a szórakozóhelyek...
Novák Gergely