HTML doboz

Erzsébetvárosi blog

Erzsébetváros a legkisebb, és egyben legsűrűbben lakott fővárosi kerület. Legalábbis a leírásokban így szerepel. Csakhogy a hetedik kerület az utóbbi pár évben rohamosan veszíti el lakóit. Mi ennek az oka? Mit lehet tenni ellene? Kik, és hogyan irányítják a kerületet? Ezzel a bloggal igyekszem megkapargatni a felszínt, hogy a színfalak mögé lássunk.

Erzsébetvárosról a Facebookon

Friss topikok

Mit tehet a polgármester veszélyhelyzetben?

2020.03.18. 17:47 Novak Gergely

A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény (a továbbiakban: Kat.) 46. § (4) bekezdése szerint:

Veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének, a fővárosi, megyei közgyűlésnek feladat- és hatáskörét a polgármester, illetve a főpolgármester, a megyei közgyűlés elnöke gyakorolja. Ennek keretében nem foglalhat állást önkormányzati intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti.”

A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 18. §-a szerint

„(1) Ha törvény vagy törvényi felhatalmazáson alapuló kormányrendelet a polgármester, a főpolgármester, a megyei közgyűlés elnöke, a jegyző, valamint a polgármesteri hivatal és a közös önkormányzati hivatal ügyintézője

a) számára államigazgatási feladat- és hatáskört állapít meg, vagy

b) honvédelmi, polgári védelmi, katasztrófaelhárítási ügyekben az országos államigazgatási feladatok helyi irányításában és végrehajtásában való részvételét rendeli el,

az ellátásukhoz szükséges költségvetési támogatást a központi költségvetés biztosítja.

(2) Ha a polgármester, a főpolgármester, a megyei közgyűlés elnöke, a jegyző, valamint a polgármesteri hivatal és a közös önkormányzati hivatal ügyintézője államigazgatási feladat- és hatáskörében jár el, a képviselő-testület, közgyűlés nem utasíthatja, döntését nem bírálhatja felül.

A Kat. 46. § (4) bekezdéséből nem az következik, hogy az Mötv. II. fejezetében felsorolt valamennyi - így a helyi közügyeket is érintő - feladat- és hatáskör gyakorlására kizárólag a polgármester jogosult veszélyhelyzetben, illetőleg az Mötv. 18. § (2) bekezdéséből következően csak akkor nem utasíthatja, vagy bírálhatja felül a polgármester döntéseit a képviselő testület, ha a polgármester államigazgatási ügyben jár el.

Az Alaptörvény 31. cikk (1) bekezdése szerint:

„Magyarországon a helyi közügyek intézése és a helyi közhatalom gyakorlása érdekében helyi önkormányzatok működnek.”

Az Alaptörvény 33. cikk (1) bekezdése szerint:

„A helyi önkormányzat feladat- és hatásköreit a képviselő-testület gyakorolja.”

Az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdése szerint:

„A helyi önkormányzat a helyi közügyek intézése körében törvény keretei között

a) rendeletet alkot;


b) határozatot hoz;

c) önállóan igazgat;

d) meghatározza szervezeti és működési rendjét;

e) gyakorolja az önkormányzati tulajdon tekintetében a tulajdonost megillető jogokat;

f) meghatározza költségvetését, annak alapján önállóan gazdálkodik;

g) e célra felhasználható vagyonával és bevételeivel kötelező feladatai ellátásának veszélyeztetése nélkül vállalkozást folytathat;

h) dönt a helyi adók fajtájáról és mértékéről;

i) önkormányzati jelképeket alkothat, helyi kitüntetéseket és elismerő címeket alapíthat;

j) a feladat- és hatáskörrel rendelkező szervtől tájékoztatást kérhet, döntést kezdeményezhet, véleményt nyilváníthat;

k) szabadon társulhat más helyi önkormányzattal, érdek-képviseleti szövetséget hozhat létre, feladat- és hatáskörében együttműködhet más országok helyi önkormányzatával, és tagja lehet nemzetközi önkormányzati szervezetnek;

l) törvényben meghatározott további feladat- és hatásköröket gyakorol.”



Az Alaptörvény T) cikk (3) bekezdése szerint:

„Jogszabály nem lehet ellentétes az Alaptörvénnyel.”

Az Alaptörvény T) cikk (2) bekezdése szerint:

„Jogszabály a törvény, a kormányrendelet, a miniszterelnöki rendelet, a miniszteri rendelet, a Magyar Nemzeti Bank elnökének rendelete, az önálló szabályozó szerv vezetőjének rendelete és az önkormányzati rendelet. Jogszabály továbbá a Honvédelmi Tanács rendkívüli állapot idején és a köztársasági elnök szükségállapot idején kiadott rendelete.”

A Kat. az Alaptörvény T) cikk (2) bekezdése szerint jogszabálynak minősül az értelmezésem szerint, amennyiben a Kat. 46. § (4) bekezdése az Mötv. államigazgatási feladat- és hatáskörökre vonatkozó rendelkezésein túli - így helyi közügyekkel összefüggő rendeletalkotási - joggal ruházná fel a polgármestert, akkor a Kat. az Alaptörvény T) cikk (3) bekezdése szerint ellentétes lenne az Alaptörvénnyel, amely 32. cikk (2) bekezdése kimondja, hogy

„Feladatkörében eljárva a helyi önkormányzat törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, illetve törvényben kapott felhatalmazás alapján önkormányzati rendeletet alkot.”

Az Mötv. 42. § 1. pontjából következik az is, hogy a rendeletalkotás a képviselő testület hatáskörébe tartozik, és át nem ruházható:

„42. § A képviselő-testület hatásköréből nem ruházható át:

1. a rendeletalkotás;”

 
Szerintem az üzletek éjszakai nyitva tartásáról szóló rendelet megalkotása helyi közügynek számít, függetlenül attól, hogy egyébként a veszélyhelyzetre tekintettel is erősen indokolt lenne az egységes 22 óra és 06 óra közötti zárvatartást elrendelő önkormányzati rendelet megalkotása, figyelembe véve különösen a Belső-erzsébetvárosi helyi sajátosságokat a vendéglátóüzletek száma, befogadóképessége, és az idelátogatók összetétele tekintetében.

A Kat. sajnos nagyon nem egyértelmű, ez az újságcikk is foglalkozik azzal, hogy pl. Komló jegyzője is állásfoglalást kért a Belügyminisztériumtól és a kormányhivataltól is:

Szinte elképzelhetetlen, hogy a jogalkotónak az lett volna a szándéka, hogy gyakorlatilag bármit megtehessen a polgármester a veszélyhelyzetre hivatkozva.
Ezt az írást is érdemes elolvasni (https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_548_Alkotmanyjog/ch16s05.html), Dr. Trócsányi László, korábbi igazságügyi miniszter nevéhez is fűződik, és ebben világosan leírják, hogy mi a különbség az önkormányzati- és az államigazgatási feladat- és hatáskörök között.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://hetedhetker.blog.hu/api/trackback/id/tr6215533728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása