HTML doboz

Erzsébetvárosi blog

Erzsébetváros a legkisebb, és egyben legsűrűbben lakott fővárosi kerület. Legalábbis a leírásokban így szerepel. Csakhogy a hetedik kerület az utóbbi pár évben rohamosan veszíti el lakóit. Mi ennek az oka? Mit lehet tenni ellene? Kik, és hogyan irányítják a kerületet? Ezzel a bloggal igyekszem megkapargatni a felszínt, hogy a színfalak mögé lássunk.

Erzsébetvárosról a Facebookon

Friss topikok

24 órai záras a 24. órában

2019.11.22. 22:37 Novak Gergely

Jelen írás Garai Dóra erzsébetvárosi önkormányzati képviselő, a 2019. november 25-ei képviselő-testületi ülésre beadott, a vendéglátóegységek éjszakai nyitvatartására vonatkozó rendeletmódosító előterjesztéssel, a 14. napirendi ponttal kapcsolatosan tartalmaz néhány gondolatot, illetve a nyilvánosság mellett ajánlom az Erzsébetvárosi Önkormányzat Képviselő-testülete valamennyi tagjának figyelmébe is.


 

Az előzményekkel, és a belső-erzsébetvárosi helyzettel egy korábbi cikk részletesen foglalkozik, melyre válaszul tavaly a helyi népszavazás szabályai szerinti irreálisan magas, 50%-os érvényességi küszöb mellett megkérdezték egész Erzsébetvárost, több, mint 40000, többségében nem érintett lakót, van-e annyi joga pihenni a lényegében helyrajzi szám alapján diszkriminált Zsidónegyed alig tízezer (egyes becslések szerint még 5000- nél is kevesebb életvitel-szerűen ott élő) lakójának, mint a kerület többi részén élőnek, valamint, hogy legyen-e végre egy olyan rendelet 5 év után, ami nem ellentétes az Alaptörvénnyel.

Az eredmény borítékolható volt. Azonban most úgy tűnik, ennek orvoslására, lassan 7 év után, de végre (talán) lehetőség nyílhat...

alakulo_ules_vege_1104.jpg

Garai Dóra civil képviselő által beterjesztett rendeletmódosító javaslat támogatása minimum 6 önkormányzati képviselő számára rögtön hitelességi kérdés, mivel 2017. okt. 3-án az egységes éjféli zárást már egyszer megszavazták:

Devosa Gábor, dr. Kispál Tibor László, Molnár István József, Nagy Andrea, Szücs Balázs, Ujvári-Kövér Mónika Katalin részére szinte „kötelező” a kibúvók és kiskapuk nélküli záróra rendelet megszavazása.

 

Említést érdemel, hogy Molnár István 2019-es választási programjában benne volt, hogy „térben, időben, órában” a legszigorúbb záróra-javaslatot támogatja (mert tűrhetetlen, hogy „10 ezer Belső-erzsébetvárosi lakó szenved a hét 168 órájából 168-at”). Nem valószínű, hogy túl nagy nézetkülönbségeik lennének Nagy Andrea frakciótársával, így az ő döntésük tiszta sor.

Folytatva: Borbélyné Bárdi Zsuzsanna Judit frissen kinevezett alpolgármester és Niedermüller Péter a teljes kampány alatt zárórával kecsegtették a lakosokat,

Bárdi Zsuzsanna szerint, a szórakozásnál, és a vállalkozásnál való jognál előrébb való a lakók pihenéshez való joga:


„Magánemberként is úgy gondolom, és ezért képviselőjelöltként sem mondhatok mást, mint hogy

A helyben lakók tiszta, rendezett lakókörnyezetre, és háborítatlan éjszakai pihenéshez való joga mind jogi, mind morális értelemben MEGELŐZI MÁSOK SZÓRAKOZÁSHOZ VAGY VÁLLALKOZÁSHOZ VALÓ JOGÁT. Meggyőződésem, hogy van jó megoldás: be kell vezetni az éjféli zárórát”

Tehát Bárdi Zsuzsanna hitelességének abszolut jót tenne, ha nem a kibúvók és kivételek keresése kötné le, hanem mindenekelőtt a lakók pihenéshez való jogának megteremése.

Kétlem, hogy Garai Dóra előterjesztésének a támogatása, bármilyen, akár „morális” akadály lehet a Momentum-frakció részéről. Ha a lakosság egészséges környezethez való joga szerinte is előbbre való, ha az egységes, kivételezés nélküli 24 órai zárásnál a polgármestert nem számítom, akkor (természetesen Garai Dóra mellett) így is 7 képviselő, akinek erősen „illene” megszavazni az Egységes zárást. Lehet folytatni a sort Bónus Évával, és Sáli Annamáriával, akik, bár nem nyilvánultak meg ebben a kérdésben, hiszen nem érinti a probléma választókerületüket (még...?), mégis egy frakciót alkotnak Bárdival. Bónus Éva és Sáli Annamária - ahogy az összefogás valamennyi tagja, így Bárdi Zsuzsanna, Borka-Szász Tamás, Devosa Gábor, Kispál Tibor, Niedermüller Péter, Szücs Balázs, Ujvári-Kövér Mónika is - írásbeli nyilatkozatot tettek arról, hogy nincs és nem is lesz üzleti érdekeltségük az ú.n. „bulinegyedben”, sem vendéglátóegységek, sem a szálláshelyek vonatkozásában.

Önmagában csak a nyilatkozat alapján meg kellene, hogy legyen a többség a(z egységes) záróra mellé. 
A Fidesz és a hitelesség az megint egy „érdekes” kérdés, annak tükrében, hogy mit ígértek a népszavazáskor, Benedek Zsolt és Vattamány András Zsolt is azt mondta, hogy érvénytelenség esetén is figyelembe veszik a népszavazás eredményét, azóta nem nyilvánultak meg ebben a kérdésben, és számtalan kérdés az ígéreteire vonatkozóan megválaszolatlan maradt, most meglesz a lehetőség végre egyértelműen állást foglalni. Ahogy lehetősége lesz Veres Zoltán Jánosnak is, aki korábban egy 2017. decemberi bizottsági ülésen - a „bulinegyed” kapcsán - arról beszélt, hogy „a képviselőnek minden esetben a lakosság érdeke az, ami elsődleges”.

És mégis...

A polgármester, bár napirendre vette a civil képviselő előterjesztését, azt mintegy figyelmen kívül hagyva benyújtott egy másik előterjesztést, ami arra tesz javaslatot, hogy jöjjön létre egy n+százegyedik kerekasztal-tanácskozás, ahol majd közös „megegyezés” születik, és majd aztán, csak akkor lehet beszélni a záróráról. Az alpolgármesterséggel és egyéb pozíciókkal megvásárolt frakciók pedig előreláthatóan megszavazzák majd ezt, félresöpörve a valódi rendeletmódosító, minden szempontból támadhatatlan lakosság által támogatott előterjesztést.

Ez a lépés merőben cinikus.

Miközben egyre tarthatatlanabb állapotok uralkodnak Kiskörút és a Nagykörút közötti részen a zajszennyezés és a köztisztaság szempontjából is (elég megnézni a legújabb képeket, videókat a lakossági csoportokban, pl. ezt, vagy ezt, esetleg ezt, vagy személyesen meggyőződni róla), ami ellen „zéró toleranciát hirdettek” a Belső-erzsébetvárosi egyéni választókerületekben indulók, és a polgármester is, a kampányígéret felett messze eltekintve újra a türelmünkkel játszanak, időhúzással, ígérgetéssel.
A lakosságnak nincsenek újabb hónapjai fölösleges „megbeszélésekre”, azonnali intézkedések kellenek, ezt várják el. 

Azért a záróráról (azaz a Nyitvatartási Idő korlátozásáról), néhány gondolat, akik az olyan apokaliptikus víziók lelkes hívei, hogy az összes üzlethelyiség azonnal kiürül, és hajléktalanok, kábítószerfüggő lumpen elemek tízezrei költöznek be: a 24 órai zárás nem bezárás, hanem egy, a lakosság részéről, a vállalkozásoknak tett gesztus, a kereskedelmi jogszabályok alapján ugyanis este 10-től is lehetne zárás, a 24 órai zárással rögtön 2 órát, azaz 25%-ot nyernek a vállalkozók a pihenési idő rovására, megfordítva: rendeleti szabályozás nélkül egy kereskedelmi egység a nap 24 órájából 24 órát tarthat nyitva. Ha csak a 24 óra és 6 óra közötti nyitvatartásában korlátozzák, az éppen a napi nyitvatartási idő 25%-a (gy. k. 18-at lehet nyitva, 6-ot nem), szemben a törvényben maximálisan elérhető 33.34*%-kal. Alapvetően, ahogy arról már volt szó, rendeleti szabályozás hiányában is a vállalkozó dönti el, hogy milyen üzleti profillal, nyitvatartással üzemelteti az üzletét, vendéglátóegységet, és hogy mennyire nem csak 24 óra után lehet nyereségesen, és a lakókörnyezetet nem, vagy jelentékeny mértékben zavarva működni, néhány random példa:


Dobrumba (nincs kocsmatúra, az akusztikai szakvélemények alapján nem releváns, 24 ÓRAKOR ZÁR): 147 négyzetméter alapterület, 60 fős befogadóképesség, 2018-ban: 217.6 millió Ft nettó árbevétel, 23.5 milliós nyereség


vs.



Fogasház-Instant komplexum (Infinity Party Hostel, Fogasház, Instant, Robot, Lärm, Liebling Budapest Szoba, botrányos zajszennyezés a 2018-as akusztikai szakvélemények szerint is, az Instant 40(!!) méterről 64.6 dB, kocsmatúrák, taxik, kamudrog-árusok, korlátlan nyitvatartás, több ezres utcai tömeg): 1692 négyzetméter teljes alapterület , 1578 fő befogadóképesség +11 szoba, 91 ágy, 2018-ban: 1.25 milliárd Ft nettó árbevétel mellé mindössze 22.8(!) millió nyereség ...

(Tényleg szükséges ez a főváros legnagyobb népsűrűségű kerületének mértani közepére? Hányszáz rendőr és közterület-felügyelő kell, hogy 45 dB alatt maradjon az éjszakai zajszint? Költői kérdések.)

Vagy


Kőleves Vendéglő (nincs pub crawl, az akusztikai szakvélemények alapján nem releváns, ÉJFÉLKOR ZÁR): 510 négyzetméter alapterület, 200 fős befogadóképesség, 2018-ban 389.94 millió Ft nettó árbevétel, 84.8 millió nyereség


vs.



ELLÁTÓház (kocsmatúra, állandó éjszakai ordítozás - az akusztikai szakvélemények alapján a leghangosabb hely a kerületben - 72.5(!) dB, kocsmatúrák, taxik, kamudrog-árusok, korlátlan nyitvatartás, óriási utcai tömeg):
1000 négyzetméter alapterület, 542 fős befogadóképesség, 2018-ban: 221.4 millió Ft nettó árbevétel, 15.97 millió Ft nyereség (de 2015-2017. között 31.39 millió Ft veszteséget ért el összesen)

 

(Egy átlagos, 70 dB fölötti éjszaka a Dob-Holló utca sarkon. Normális ez egy lakóövezetben?)
Kb. két és félszer nagyobb területen két és félszer több embert itatnak egész éjjel, mégis majdnem ötödannyi nyereséget realizál a mögötte álló vállalkozás, közel feleakkora árbevétel mellett, csak az egyik közvetlen közelében nem (sem) lehet élni, persze ezek a „hivatalos” adatok...

  A végtelenségig lehetne hozni a példákat, a kisebb helyeknél is hasonló a helyzet, higgye el mindenki, az égvilágon semmi nem igazolja, hogy kifejezetten a 24 óra utáni nyitvatartásnak lenne bármilyen létjogosultsága, vagy érdemi jelentősége akár „nemzetgazdasági szempontból” is a VII. kerületi vendéglátóegységek vonatkozásában, ahhoz képest, amennyit az arra specializálódott üzletmenettel működő helyek ártanak a szűk Belső-erzsébetvárosi utcákon a lakókörnyezetnek, úgy a vendégeik, mind akár a zeneszolgáltatás tekintetében, de mindezekkel részletesen foglalkozik Garai Dóra előterjesztése is.

A bejegyzés nem tér ki az ingatlanhelyzetre, őszintén remélem, hogy egyetlen képviselő sem érvelne olyannal, ami esetlegesen a képviselői esküjével sem lenne összeegyeztethető, éppen ezért csak érdekességként említem meg azt, amit ennek kapcsán a valóságban tapasztal a még a Zsidónegyedben élő lakók többsége. Érdemes ezt, vagy ezt a független szakértők által írt, nem ingatlanbefektetők, vendéglátósok megrendelésére készült írást elolvasni. Esetleg megtekinteni ezt a felvétel-részletet egy Szücs Balázs által szervezett korábbi rendezvényről, ahol kb. 14:30-tól Olt Gergely szociológus beszél arról, mennyire „jó üzlet” elköltözni a „bulinegyedből”....

 

Belső-Erzsébetvárosban a lakosság alapjogainak érvényre juttatása érdekében elkerülhetetlen a vendéglátó-üzletek éjszakai nyitvatartásának korlátozása, ez remélhetőleg most már vitán felül áll valamennyi képviselőnek, aki megtisztelt azzal, hogy idáig elolvasta figyelmesen. A tények, adatok ismeretében remélem az is érthető, hogy belátható időn belül nem lehet olyan „kritériumrendszert” kialakítani, amivel a deviáns szórakozóhelyek jogkövető módon tudnának üzemelni, vagy pedig találni maguknak egy másik helyszínt, ahol kevésbé zavaró a működésük (lehetőség szerint a barnamezős területeken).

A Belső-erzsébetvárosi lakóknak minden perc számít, a csendrendeletet még Niedermüller Péter hivatalos választási programjában is, mint legelső intézkedések egyike - szerepel.

Tisztelettel arra kérem a képviselőket, hogy támogassák Garai Dóra előterjesztését.

 

Számomra, és a zsidónegyed többi, zajtól szenvedő lakója számára a testületi ülés 4. napirendi pontjának első és második határozati javaslata ebben a formában több, mint elfogadhatatlan, nem erre kaptak felhatalmazást, hogy újabb hónapokat (talán egy évet is?) hallgathassák tovább az őrjöngést az itt élők. (Senki sem állította, hogy önmagában elhozza a megváltást a nyitvatartás korlátozása, de a jelenlegi helyzetnél - a lakosságnak - csak jobb lehet.)

„Budapest Főváros VII. kerület Erzsébetváros Önkormányzatának Képviselő-testülete úgy dönt, hogy az üzlethelyiségek nyitvatartása terén támogatja Belső-Erzsébetvárosban az éjféli záróra bevezetését egy objektív kritériumrendszer kidolgozását követően, mely teljes körűen szabályozná, hogy milyen feltételek teljesítése esetén maradhat egy vendéglátóhely tovább nyitva.”

Egyebekben pedig a „széleskörű társadalmi egyeztetés, konzultáció” megtörtént, a helyhatósági választások formájában, a lakosság, mint elsődleges „érintett fél”, már elmondta a véleményét, mit szeretne, „zaj helyett zárórát”. Mégis, mire és mennyit várjanak még az itt élők?

 

 

Bízom benne, hogy „valóban” a lakók érdekei fontosak, és „nem valami egészen más”.

(Hogy egy ismert politikust idézzek, aki tagja lett az önkormányzat képviselő-testületének..)

 

 

 Ezúton is köszönöm Garai Dórának azt az emberfeletti munkát, amit belefektetett: http://7ker.hu/rendeletmodosito-eloterjesztes-az-uzletek-ejszakai-nyitvatartasarol/

 

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: 7ker Erzsébetváros Bulinegyed Élhető Erzsébetváros Csendrendelet önkormányzati választás 2019

A bejegyzés trackback címe:

https://hetedhetker.blog.hu/api/trackback/id/tr4015319824
süti beállítások módosítása